De resultaten werden gedrukt door een torenhoge rente die Chrysler moest betalen over de miljardenlening, waarmee het bedrijf in 2009 van de ondergang werd gered. De autoproducent betaalde in 2010 in totaal 1,23 miljard dollar aan rente. In 2009 ontving de onderneming voor 7,4 miljard dollar aan staatsleningen om een doorstart te kunnen maken.
Exclusief de rentelast zou Chrysler een operationele winst hebben behaald in het afgelopen kwartaal van 198 miljoen dollar. Chrysler voorziet voor dit jaar een nettowinst van tussen de 200 en 500 miljoen dollar op een omzet van 55 miljard dollar. In 2010 kwam de omzet uit op 42 miljard dollar.
Naar de beurs
Chrysler, voor 25 procent in handen van Fiat, wil in de tweede helft van dit jaar naar de beurs. Topman Sergio Marchionne heeft gezegd dat het concern eerst een aantal kwartalen winstgevend moet zijn. Ook moeten de staatsleningen eerst geherfinancierd worden tegen een gunstiger rentetarief.
Het marktaandeel van Chrysler in de Verenigde Staten klom in 2010 van 8,8 procent in 2009 tot 9,2 procent. De wereldwijde autoverkopen kwamen vorig jaar boven de 1,5 miljoen uit. De veel grotere concurrent General Motors bracht 8,3 miljoen auto’s aan de man.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl